|
Enerji sektöründe Nafta
Rafinerilerde ham petrolden üretilen yakıtların kalitesi yakıtların yanma değerlerini belirler. Bu nedenle yakıtın değişik şartlar altında elde edilen ısıl performans değerleri depolama ve nakliye standartları, rafineri şirketleri, hükümetler veya ilgili kurumlarca ortak bir kalite değeri saptayarak belirlenir.
Enerji sektöründe kullanılan yakıtın kalitesi, türbin imalatçıları tarafından tavsiye edilen yakıta en yakın olanıdır.
"Nafta"
Nafta rafinerilerde hampetrol rafinasyonunda üretilen ara bir üründür. Rafineride üretilen naftanın büyük bir bölümü yine rafineride akaryakıt üretiminde, veya rafinerinin yanında bulunan petrokimya tesislerinde hammadde olarak kullanılır.
Nafta temel olarak karbon sayısı 5 ile 9 olan saf hidrokarbondur. Başlangıç kaynama noktası 27°C - 28°C civarında olup, son kaynama noktası 180°C dolayındadır. Yoğunluğu 0.66 kg/lt ila 0.74 kg/lt arasında değişir. Görünüş ve kokusu itibariyle benzine çok benzer. Bu nedenle parlama noktası düşüktür ve "A Sınıfı" ürün olarak sınıflandırılır. Bu gruptaki ürünlerin çok dikkatli bir şekilde depolanması ve nakliyesi gereklidir.
Gemi ile gelen nafta, sahil tanklarına alındıktan sonra; nafta içinde bulunan suyun büyük kısmı ürünün dinlendirilmesinden sonra tankın drenajı ile (yoğunluk farkından dolayı) deşarj etmek suretiyle normal olarak dışarı atılır. Bütün bunlara rağmen nafta içinde su kalabilir ama kalan su miktarı, zarar vermeyecek seviyeye indirilebilir. BP, bu tür uygulamalarda nafta tanklarında bulunan ürünün her metre yüksekliği için 1 saat dinlenmesi zorunluluğunu genel kaide olarak kabul etmiştir.
Alkali metaller nafta ile herhangi bir metal bileşiği meydana getirmez. Ancak, bu metaller çözülmüş halde su fazında bulunur. Su miktarının azaltılması naftada bulunan alkali metallerin varlığının da azalmasına neden olur.
Nafta'da BP kalitesi
BP, yakıt kalitesinin türbin imalatçılarının istediği standartlarda tutmak için tesislerinde bir dizi önlemler almıştır. Bunlar yakıtın müşteriye BP'nin garanti ettiği ürün kalitesinde ulaşması için gerekli önlemlerdir. Müşteri, yakıt türbine girmeden önce, kalitesini kaybetmemesi için gerekli yükleme ve depolama talimatlarını çok iyi bir şekilde uygulamak zorundadır. Bu önlemlerden bazıları aşağıda açıklanmıştır;
BP'nin Nafta Deniz Nakliyesi Konusunda Uyguladığı Kurallar:
Nafta nakliyesi yapacak gemi, BP Standartlarına uygun olmalıdır. Nafta nakliyesine uygun olmayan tankerler kullanılmaz. Tahliye terminallerinde gemi tamamen boşaltılır, Boşalan gemi tankları önceki taşıdığı kargoyu boşalttıktan sonra tatlı su ile yıkanır ve nafta yüklemesi yapılabilmesi için tankta hiç su bırakımaz.
BP Nafta tahliyesinde ve depolanmasında uyguladığı kurallar:
Nafta' nın tahliyesi ve depolanması için ayrı boru hatları kullanılır. Nafta depolanması için yüzer tavanlı tanklar kullanılmalır. Her nafta tankı müstakil olarak dinlendirilir ve alttan su tahliyesi yapılır. Türbinde yakıt olarak kullanılacak Nafta'nın kalitesi için suyun atılması çok önemlidir. Bu nedenle tanker yükleme hattında nafta içinde serbest-eser halde bulunan suyu yok etmek için filtreler bulunur.
Nafta sevkiyatında BP güvencesi
Naftanın diğer akaryakıtlar ile karışıp kirlenmemesi için nafta tankerleri sadece nafta tahliyesi yaparlar. Nafta tankerleri alttan dolum ve alttan boşaltım yaparlar. BP'nin sahip olduğu tesislerde üstten dolum yapılmaz. Tankerlerin gözleri ayrı ayrı mühürlenir. Mühürler ile oynandığı takdirde tanker boşaltma yapmaz. Tanker şoförleri nafta taşıması konusunda eğitim almışlardır. Tankerler, teknolojik olarak BP'nin yıllardır bu amaçla geliştirmiş olduğu ihtiyaca cevap verebilecek niteliklere sahiptir.
BP naftasının özellikleri ASTM 0-GT şartnamesine uygundur. Bu şartnamede su miktarı maksimum 500 ppm olup aynı zamanda "su gibi renksiz ve berrak" tır. Bu husus naftanın temiz ve tortu içermediğinin göstergesidir. Endüstride her gemiyi kontrol etmek ve her tanktan örnek alıp analiz etmek bazı zorlukları da beraberinde getirmektedir. Alkali metal analizleri yapabilecek çok sayıda laboratuvar bulunmadığı için (Avrupa'da bile sayılı bir iki tane) metal testleri çoğu kez yapılmamaktadır. Ancak, su yalnız başına söz konusu kirlenmenin kaynağı olduğuna göre, BP olarak asıl hedefimiz naftada bulunabilecek suyu asgari düzeye indirmektir.
Minimum yoğunluk ve minimum viskozite değerleri naftanın çok ağır bir yakıt olmadığını ve türbin yakıt sistemlerinde kolay yanabildiğini gösterir. Naftanın minimum kalorifik değeri ise fizibilite çalışmalarında yardımcı olması için "Ürün Spesifikasyon Tablosu"nda gösterilmiştir. Bu değer aynı zamanda naftanın ısı değerini göstermesi açısından önemlidir. Nafta içinde bulunması kati surette arzu edilmeyen kurşun (Pb), vanadyum (V) ise korozyona sebebiyet verdiği için, türbin ömrünün azalmasına ve bakım masraflarının artmasına neden olur. Bu nedenle naftanın benzin taşıması yapan tankerlerle taşınması çok tehlikelidir.
|